
Zabezpieczenie dostaw baterii w UE
Światowy sektor baterii jest bardzo konkurencyjny. Zgodnie ze sprawozdaniem Komisji z 2025 r. „The Clean Energy Technology Observatory” w 2023 r. UE odpowiadała za 8 % światowych zdolności produkcyjnych akumulatorów litowo-jonowych. Jednocześnie UE nadal polega na ich imporcie, aby zaspokoić 50 % swojego popytu, przy czym około 83 % światowej zdolności produkcyjnej akumulatorów litowo-jonowych jest zlokalizowanych w Chinach.
W związku z tym UE jest zdeterminowana, by zniwelować dystans dzielący ją od Chin i Stanów Zjednoczonych i umocnić się jako światowy lider w tej kluczowej branży.
W ramach tych działań w lipcu 2025 r. Komisja ogłosiła przeznaczenie łącznej kwoty 852 mln euro na inwestycje strategiczne w 6 pionierskich projektów w zakresie produkcji ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych, w formie dotacji z funduszu innowacyjnego. Było to następstwem zapowiedzi Komisji z 2023 r. dotyczącej wzmocnienia zdolności produkcyjnych UE w zakresie baterii poprzez przeznaczenie do 3 mld euro ukierunkowanego wsparcia w celu zachęcenia do inwestowania w krajowe zdolności produkcyjne ogniw akumulatorów do pojazdów elektrycznych w celu zmniejszenia zależności od dostawców zagranicznych.
Czytaj więcej: In focus: Supercharging the transition with energy storage solutions

Projekt finansowany przez Unię Europejską. Poglądy i opinie wyrażone na stronie są jednak wyłącznie poglądami i opiniami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska, ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.